Де взялися запорожці? (легенда)

     Один богатир та поїхав у дорогу. Виїхав у дикий степ, дивиться - лежить над дорогою голова, така розкішна та красива: видно, якийсь вояка поліг у бою з другим. Під'їхав до неї богатир та й каже:
     - Ех, воювала ти, буйна, воювала, та й довоювалася!..
     - Ні, - каже, - воювала я та й ще воюватиму!..
     - А, - каже подорожній, - так ти он яка...
     Та взяв під'їхав до чагарника, назбирав дров та й запалив голо¬ву... Дивиться тоді на попілець, де саме лежала голова, - такий гар¬ний, не надивишся. Він взяв та й забрав його в хустину.
     З'їздив, куди було треба, приїздить додому, поклав той попіл на лаві та й вийшов з хати. А в нього, в того богатиря, та була дочка, уже доросла. Взяла вона той вузлик з лави, розв'язала та й зачудувалася - таке гарне.
     - Ану, візьму покуштую. - Узяла вона на язик того попелу та з того й завагітніла.
     Через рік народивсь у неї син, та такий же хороший, як та голова була хороша. От і росте той син. Виріс уже чималий хлопчик. Женуть товар пасти: женуть і діти, й дорослі. Дівчинин хлопець, хоч іще й малий був, дивиться, що женуть і діти, та й собі прохає матері, щоб його відпустила погнати свій товар на пашу. Його пустили. От і пасли вони гуртом, та все якось не було ладу між пастухами: які більші, то менших ганяють та й ганяють завертати, а самі не дуже-то завертають. От тоді той, дівчинин хлопець, і каже:
     - Давайте оберемо отамана, котрий нами керуватиме.
Всі з нього сміються - звісно, мале ж воно. А він - на своєму: обирати, та й годі!
     - Ну, - кажуть, - як же ми будемо обирати?
     - Та так, - каже хлопець, - кожен хай крикне на жаб, що ось гудуть у озері, хай замовкнуть. Кого послухають, той буде й отаманом.
     Кричить один, гука другий і так усі поодинці перекричали - і нікого не слухають. От тоді й сміються хлопцеві:
     - Ану ж, гукни на їх ти.
     Він тоді підійшов до озера та як гукне: «Цитьте!..» - так і заніміли жаби...
     От і став той хлопчик отаманом, і такий лад настав між пастухами, що всі не надивуються.
     Лежить раз отаман у курені, аж по дорозі йде якийсь чоловік, а кругом шиї йому, чи то Бог так покарав, а чи поробив який лихий чоловік, - величезна гадина обвилася. Отаман і не дивиться в той бік, де чоловік той іде, а сам гука на хлопців:
     - Ану, заверніть того чоловіка до мене. Пішли, гукають:
     - Іди, отаман кличе!
     Той не хоче, а йде своєю дорогою. Прийшли хлопці до отамана:
     - Не хоче, - кажуть.
     - Підіть, щоб неодмінно прийшов до мене. Догнали, кажуть:
     - Грізно звелів отаман, іди до нього.
     Тоді подорожній вернувсь, приходе до отамана.
     А цей як гукне на гадюку:
     - Ступай, - каже, - невіро, в свою сторону, годі тобі християнську кров ссати!
     Гадюка впала на землю та й поповзла геть.
     - А ти, чоловіче, йди собі, куди тобі треба, більш вона тебе не мучитиме.
     А раз якось-то дуже провинився один хлопець перед усіма скотарями.
     - Повісити його на коров'яці, - каже отаман.
     - Та хіба ж коров'як видерже? - питаються в нього.
     - Вішайте, та й годі, - відмовляє отаман.
Повісили... Тоді стали всі свого отамана боятись: «Це він, - кажуть, - і всіх нас може перевішати». А далі змовились утікати від нього. Та тільки куди хто не поткнеться втікати, аж воно вода кругом - не пускає. Нічого робити, вертаються до отамана.
     - Ех, - каже, - хлопці, тепер уже нам із вами вкупі доведеться доживати.
Та розіслав по воді повсть, а там розклав вогонь, щоб варити на повсті кашу, потім посідали на повсті та й поїхали водою обирати собі місця, де краще. Ото з тих пастухів і стали перші запорожці.